همانطور که می‌دانید MDF یکی از محصولات پرطرفدار برای تولید انواع محصولات چوبی نظیر کابینت، کمد و… است. این محصولات از طرح، رنگ و تنوع بسیار بالایی برخوردارند به طوری که قابلیت هماهنگی با هر دکوراسیونی را دارند. اما آنچه امروزه مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته را باید هنر نقاشی روی چوب ام دی اف دانست. در صورتی که تمایل دارید با این فعالیت هنری و چالش‌های آن آشنا شوید در ادامه این مقاله همراه سنتر ام دی اف باشید.

هنر نقاشی روی چوب ام دی اف

امروز کمتر خانه‌ای را می‌توان دید که در آن از محصولات ام دی اف استفاده نشده باشد. یکی از دلایل محبوب شدن این محصولات را قطعا باید تنوع بالای طرح و رنگ این محصولات دانست اما افرادی که ذوق و سلیقه هنری بالایی دارند تمایل دارند با انجام نقاشی روی چوب ام دی اف، ظاهر خاص‌تر و شکیل‌تری به فضای منزل خود ببخشند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید به راحتی می‌توانید با تهیه رنگ‌های مخصوص، طرح‌های مورد نظر خود را روی کابینت، میز، کمد، جاکفشی و غیره ایجاد کنید. در ادامه این مقاله، تمام نکاتی که برای روبه‌رو شدن با این چالش نیاز دارید را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

گام اول، انتخاب رنگ مخصوص

یکی از مواردی که رنگ‌کاری و نقاشی روی سطوح MDF را به چالش تبدیل می‌کند جنس بافت این محصولات است. MDF به دلیل ساختار پنبه‌ای که دارد، در صورتی که فرایند آماده‌سازی بر روی آن به خوبی انجام نگیرد، می‌تواند تمام رنگ را خود جذب کند. بنابراین بسیار اهمیت دارد تا روند آماده‌سازی و آسترسازی به خوبی انجام گیرد. در کنار این مورد، باید در نظر داشته باشید تا برای نقاشی بر روی سطوح MDF بهترین رنگ را انتخاب کنید. هرچه کیفیت رنگ بالاتر باشد طبیعتا نتیجه کار بسیار زیباتر خواهد شد. به طور کلی، رنگ‌هایی که می‌توان به منظور نقاشی روی سطوح ام دی اف مورد استفاده قرار داد در دو دسته رنگ‌های بر پایه آب و رنگ‌های بر پایه روغن قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید...  رنگ کردن ام دی اف خام

نقاشی روی ام دی اف با رنگ روغن، که همان رنگ‌های بر پایه روغن هستند یکی از گزینه‌هایی است که شما در اختیار دارید. این رنگ‌ها دارای مزایای بسیار زیادی هستند به طوری که افرادی که تمایل دارند تا نقاشی روی ام دی اف را امتحان کنند تمایل به استفاده از رنگ روغن دارند. همانطور که گفته شد، این رنگ بر پایه روغن است از این رو به راحتی روی سطح MDF قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه در مورد رنگ روغن آن است که به دلیل داشتن بوی تند و زیاد، استفاده از آن می‌بایست حتما در فضای باز یا فضایی با تهویه مناسب انجام گیرد.

پس از آنکه سطح ام دی اف را به کمک رنگ روغن، نقاشی کردید، نتیجه کار قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد چرا که سطحی یکدست، صیقلی، براق و صاف را در اختیار شما قرار خواهد داد. در صورتی که تمایل به استفاده از رنگ روغن ندارید می‌توانید برای نقاشی روی سطح ام دی اف از رنگ‌های مات نیز استفاده کنید.

در مورد این رنگ‌ها تنها نیاز است تا به موارد زیر توجه کنید:

  1. میزان براق بودن سطح MDF
  2. دوام و ماندگاری رنگ
  3. سرعت خشک شدن رنگ
  4. میزان بوی رنگ
نقاشی روی ام دی اف
نقاشی روی ام دی اف

گام دوم، آماده‌سازی سطح MDF

نتیجه نقاشی روی ام دی اف با اکریلیک یا رنگ روغن، تنها در صورتی می‌تواند عالی و بی نقص باشد که مراحل آسترزنی یا آماده‌سازی را به خوبی انجام دهید. از این رو پس از اینکه رنگ مناسب و مخصوص را برای این کار انتخاب کردید باید گام دوم یعنی آماده‌سازی سطح MDF را آغاز کنید.

بیشتر بخوانید...  چرا از ام دی اف هایگلاس برای کابینت استفاده کنیم؟

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، ام دی اف، در صورتی که به خوبی برای نقاشی آماده‌سازی نشود می‌تواند حجم زیادی از رنگ را به خود جذب کند. از این رو باید بدانید که آماده‌سازی و آسترزنی در شروع کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تمیز نمودن سطح چوب و آسترزنی، دو اقدام مهم در این گام به شمار می‌روند که در ادامه در مورد آن صبحت خواهیم کرد.

در قدم اول، می‌بایست سطح چوب MDF را به طور کامل از هرگونه لک، چربی، آلودگی و… پاک کنید. برای این منظور تنها به دستمال نرم و مرطوب نیاز دارید. توجه داشته باشید اگر این مرحله به خوبی انجام نگیرد نتیجه نقاشی چندان مطلوب و مرتب نخواهد بود.

پس از این مرحله، نوبت به آسترزنی می‌رسد. برای آنکه بتوان رنگ روغن را روی سطح ام دی اف قرار داد باید ابتدا یک پایه رنگ بر روی این سطح ایجاد نمود که این کار، توسط پرایمر انجام می‌گیرد. پس از زدن پرایمر روی سطح چوب، باید منتظر بمانید تا به طور کامل خشک شود. در صورتی که احساس کردید سطح، کمی غیر هموار است می‌توانید به کمک سنباده‌زنی، سطح کار را کاملا صاف و هموار کنید. پس از این مرحله، اکنون می‌توانید شروع به نقاشی کردن روی سطوح ام دی اف کنید.

همانطور که مشاهده کردید، مراحل رنگ و نقاشی کردن چوب MDF بسیار ساده است و تنها نیاز به کمی ظرافت و حوصله دارد. شما با تهیه یک رنگ روغن با کیفیت، نظافت کردن سطح چوب و آسترزنی عالی به کمک پرایمر می‌توانید یک سطح کاملا صاف و صیقلی داشته باشید و شروع به نقاشی کنید.

نقاشی روی ام دی اف
نقاشی روی ام دی اف

کلام آخر

بیشتر بخوانید...  اصول نگهداری از صفحه کابینت ام دی اف

در این مقاله از سنتر ام دی اف شما را با نقاشی روی چوب ام دی اف، شیوه آماده‌سازی سطح و بهترین رنگ برای نقاشی آشنا ساختیم. این کار در ابتدا می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد اما مطالعه این مقاله و مطالبی که در آن عنوان شد قطعا می‌تواند شما را برای روبه‌رو شدن با این چالش آماده کند. نکته قابل توجه آن است که در صورتی که نقاشی کردن روی سطوح ام دی اف را به خوبی فرا بگیرید دیگر نیازی نخواهد بود که ام دی اف منازل خود را عوض کنید چرا که با تهیه یک رنگ با کیفیت و آماده‌سازی و آسترزنی مناسب، به راحتی می‌توانید طرح‌های چشم‌نوازی روی سطوح چوبی ایجاد کنید. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزانی که تمایل دارید تنوعی به طرح و رنگ ام دی اف منزل خود ببخشید مفید واقع شود.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *