همانطور که می‌دانید امروزه استفاده از کابینت‌های ام دی اف به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارند با رشد قابل توجهی همراه شده است. این محصولات همچنین به دلیل تنوع طرح و رنگی که دارند می‌توانند زیبایی بیشتری به فضای آشپزخانه شما ببخشند. در این میان آشنایی با اصول نگهداری از صفحه کابینت ام دی اف به شما کمک خواهد کرد طول عمر این محصولات را به شکل چشمگیری افزایش دهید. در صورتی که در آشپزخانه خود کابینت MDF دارید در ادامه این مقاله همراه سنتر ام دی اف باشید.

آشنایی با اصول نگهداری از صفحه کابینت ام دی اف

آشپزخانه منازل امروزه بخش مهمی از فضای منزل را تشکیل می‌دهند از این رو توجه به زیبایی فضای آن می‌تواند تاثیر زیادی در زیباتر شدن فضای منزل نیز داشته باشد. این امر سبب شده تا امروزه کابینت‌های ام دی اف جایگزین کابینت‌های فلزی قدیمی شوند اما اگر با اصول نگهداری از صفحه کابینت ام دی اف آشنایی نداشته باشید، نه تنها عمر این محصولات به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد بلکه سبب تاثیر منفی روی زیبایی منزل می‌گردند.

انواع کابینت‌ها

در ادامه این مقاله، راهکارهایی را به شما آموزش می‌دهیم که از روکش صفحه کابینت خود در برابر آسیب محافظت نمایید اما پیش از آن نگاهی به انواع کابینت‌های موجود در بازار می‌اندازیم. لازم به ذکر است شیوه نگهداری این نوع از کابینت‌ها با یکدیگر متفاوت است بنابراین در هنگام نگهداری این محصولات باید به جنس آن دقت نمایید. انواع کابینت‌ها عبارتند از:

  1. کابینت‎‌های ترموفویل
  2. کابینت چوبی
  3. کابینت ممبران
  4. کابینت هایگلاس
  5. کابینت مات
بیشتر بخوانید...  قیمت ورق ام دی اف 3 میل رنگی

کابینت‌ ترموفیل

نظافت و نگهداری از این نوع کابینت‌ها بسیار ساده است به طوری که تنها به پاک‌کننده‌های معمولی خانگی نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید به منظور جلوگیری از خرابی بدنه و لبه کابینت از مصرف مواد قوی مانند الکل، آمونیاک، استون، تینر و… اکیدا خودداری کنید.

کابینت چوبی

همانطور که از نام این محصولات مشخص است شما با یک بدنه چوبی سر و کار دارید که به مرور زمان و در اثر نفوذ رطوبت، به سرعت می‌تواند شکل و رنگ خود را از دست بدهد. به منظور نظافت این نوع از کابینت‌ها تنها به آب گرم و یک پارچه نرم نیاز دارید. دقت داشته باشید به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به مغز چوب، محل را بلافاصله خشک نمایید.

کابینت ممبران

برای نظافت کابینت‌های ممبران تنها به یک پاک‌کننده رقیق و آب سرد نیاز دارید. توجه داشته باشید که محل نظافت نباید به مدت طولانی مرطوب بماند بنابراین بلافاصله بدنه را به کمک یک دستمال خشک و نرم خشک کنید.

کابینت هایگلاس

این نوع از کابینت‌ها دارای ظاهری شکیل، لوکس و براق هستند به همین دلیل امروزه استفاده از آن با رشد قابل توجهی همراه شده است. یکی از معایب این نوع از کابینت‌ها آن است که به دلیل صاف و صیقلی بودن سطح آن، به سرعت دچار لک شده و این لک به راحتی قابل مشاهده است. بنابراین اگر برای منزل خود قصد استفاده از چنین کابینت‌هایی را دارید باید به نظافت مرتب آن توجه کنید. به منظور نظافت کابینت هایگلاس و حفظ براقیت سطح آن می‌بایست تنها از آب (سرد یا گرم) استفاده کنید.

بیشتر بخوانید...  لیست قیمت ورق پلی گلاس کابینت

کابینت مات

در مقایسه با سایر کابینت‌های موجود در بازار، این محصولات به ندرت دچار کثیفی می‌شوند و در صورت کثیف شدن نیز، به دلیل جنس مات، لکه‌ها چندان در معرض دید قرار ندارند. به منظور نظافت کابینت‌های مات بهتر است از یک دستمال نم‌دار استفاده کنید چرا که استفاده از پاک‌کننده‌های شیمیایی و رطوبت زیاد می‌تواند سبب وارد آمدن آسیب‌های جدی به کابینت شود.

نگهداری از صفحه کابینت ام دی اف
نگهداری از صفحه کابینت ام دی اف

نکات مهم درباره نحوه نگهداری و نظافت کابینت ام دی اف

در بخش قبلی، با انواع کابینت و شیوه نگهداری از آنها آشنا شدید. همانطور که متوجه شدید، نحوه نظافت این محصولات بر اساس جنس کابینت می‌تواند متفاوت باشد اما برخی نکات وجود دارند که میان تمامی آنها مشترک است. در این بخش قصد داریم نگاهی به این نکات بیندازیم.

همواره توجه داشته باشید از دستمال و اسفنج نرم و شوینده‌های غیر اسیدی برای نظافت استفاده کنید. استفاده از موادی نظیر الکل، استون، تینر و… به همراه اسکاچ یا سیم ظرفشویی می‌تواند آسیب‌های جدی به بدنه و سطح کابینت وارد کند.

توجه داشته باشید که رطوبت عامل اصلی باد کردن بدنه و سطح کابینت است. به همین منظور، کابینت‌های ام دی اف را دور از محل‌های مرطوب مانند سینک آب نگهداری کنید. در صورتی که این امکان برای شما وجود ندارد، از فروشگاه‌ها بپرسید که چگونه ام دی اف را ضد اب کنیم؟ این کار از تماس هرگونه مایعات با سطح و بدنه کابینت جلوگیری خواهد کرد و سبب افزایش عمر آن خواهد شد. به علاوه می‌توانید به منظور جلوگیری از نفوذ آب به بدنه کابینت از محصولاتی نظیر چسب آکواریوم در محل اتصال کابینت به سینک استفاده کنید. این کار از تماس آب به سطح کابینت جلوگیری کرده و عمر مفید آن را افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید...  ابعاد ورق ام دی اف گلستان | نمایندگی ام دی اف گلستان چهاردانگه

در صورتی که بر اثر سهل‌انگاری، لکه جوهر یا ماژیک روی سطح کابینت کشیده شد اکیدا از استفاده از موادی نظیر الکل، استون یا وایتکس خودداری کنید. در صورتی که ناچار به استفاده از این مواد شیمیایی هستید، می‌بایست نسبت به رقیق کردن آن به کمک آب اقدام نمایید.

از آنجایی که محیط آشپزخانه محل رطوبت‌خیزی است بنابراین توجه کنید که درب کابینت‌های ام دی اف همواره بسته باشند تا دچار آسیب ناشی از بخار آب یا گرما نشوند. یکی از موارد بسیار مهم در هنگام نگهداری از کابینت ام دی اف، عدم قرارگیری اجسام سنگین بر روی آن است. از این رو از قرار دادن محصولاتی نظیر ماشین ظرفشویی روی سطح کابینت خودداری کنید. همچنین توجه داشته باشید که هیچگونه ظرف داغ مانند کتری، قابلمه و ماهیتابه و… را روی سطح کابینت قرار ندهید.

 

اصول نگهداری از صفحه کابینت ام دی اف
اصول نگهداری از صفحه کابینت ام دی اف

 

کلام آخر

در این مقاله از سنتر ام دی اف شما را با اصول نگهداری از صفحه کابینت ام دی اف آشنا کردیم. توجه به این موارد نسبتا ساده می‌تواند عمر کابینت منزل شما را به شکل چشمگیری افزایش دهد. همواره در نظر داشته باشید که نظافت و نگهداری از کابینت را تنها به سطح محدود نکنید و به طور مرتب، فضای درون کابینت را نیز نظافت کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *