یکی از سوالاتی که خریداران محصولات ام دی اف با آن روبه‌رو هستند رنگ کردن ام دی اف خام است. از آنجایی که بافت چوب ام دی اف خام، حالتی مشابه پنبه دارد بنابراین به سرعت رنگ را جذب خواهد کرد. این ویژگی سبب می‌شود تا رنگ‌کاری ام دی اف خام، به یک چالش اساسی برای کاربران تبدیل شود. در صورتی که نیاز دارید در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنید در ادامه همراه سنتر ام دی اف باشید.

رنگ کردن ام دی اف خام و هرآنچه باید بدانید

رنگ کردن ام دی اف خام شاید در نگاه اول امری بی‌فایده به نظر برسد اما باید گفت با توجه به بافت ام دی اف خام، رنگ‌کاری می‌تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به افزایش زیبایی و جلوه بصری و همچنین محافظت از سطح چوب اشاره نمود. همچنین باید توجه داشته باشید که محافظت به بهترین شکل از این محصولات می‌تواند عمر مفید آنها را افزایش دهد. بنابراین اگر رنگ‌کاری به بهترین شکل انجام گیرد می‌تواند از نظر اقتصادی نیز به صرفه باشد. در ادامه این مقاله از سنتر ام دی اف همراه ما باشید چرا که قصد داریم در مورد رنگ‌کاری MDF خام صحبت کنیم.

ام دی اف خام چیست؟

همانطور که احتمالا می‌دانید، MDF از ترکیب چند ماده از جمله رزین به همراه الیاف چوبی تشکیل می‌شود که تحت فشار زیاد، به شکل ام دی اف تغییر حالت می‌دهند. این محصولات که با نام چوب صنعتی نیز نامیده می‌شوند، به بیان دیگر از ضایعات چوب تشکیل می‌شوند به همین دلیل است که استفاده از آنها می‌تواند از درختان موجود در طبیعت محافظت نمایند. این الیاف کرکی پس از آنکه به چسب‌های مخصوص آغشته شدند می‌بایست به شکل لایه‌ای روی هم قرار گرفته و تحت فشار بسیار زیادی قرار گیرند. برای آنکه فرایند ساخت ام دی اف به خوبی انجام گیرد، این لایه‌ها می‌بایست از درون غلطک‌هایی عبور کنند که با اعمال فشار زیاد، ضخامت این محصولات را کاهش دهند. در مرحله آخر، به منظور آنکه سطح محصولات ام دی اف کاملا صاف و هموار شوند می‌بایست پروسه سنباده‌کاری را به کمک دستگاه‌های مخصوص انجام داد. باید در نظر داشته باشید پس از گذشت این مراحل و فشار و حرارت بالا، مغز چوب همچنان دارای حالت کرکی و خامی است و تنها بخش‌های خارجی هستند که از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردارند.

نحوه رنگ کردن ام دی اف خام
نحوه رنگ کردن ام دی اف خام

نکات مهمی که باید در هنگام رنگ‌کاری MDF در نظر داشته باشید

اگر از نزدیک نگاهی به بافت چوب MDF بیندازید مشاهده می‌کنید که بافت آن حالت فشرده و پنبه‌ای شکل دارد. این ویژگی سبب می‌شود تا به محض تماس رنگ با سطح کار، حجم زیادی از رنگ توسط این الیاف جذب شوند. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل می‌بایست از رنگ‌های پوششی استفاده کنید. این رنگ، پس از قرارگیری بر روی سطح ام دی اف، قابل مشاهده و قابل جذب نخواهد بود. به علاوه اینکه باید به منظور صاف و یکدست کردن سطح ام دی اف پیش از کار، روی آن را بتونه‌کاری نمایید. همچنین در صورتی که روی سطح ام دی اف هرگونه ناهمواری یا حالت کرکی وجود دارد باید به کمک سنباده، این سطح را صاف و هموار کنید. در صورتی که تمایل دارید از جذب رنگ توسط الیاف ام دی اف جلوگیری کنید، بهترین راه این است که پس از بتونه‌کاری، از 2 یا 3 لایه سیلر بر روی ام دی اف استفاده کنید تا در نهایت، رنگ به خوبی روی سطح چوب باقی بماند. در حال حاضر، انواع رنگ ام دی اف براق در بازار موجود هستند که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، این محصولات را خریداری نموده و از آن برای رنگ نمودن انواع MDF خام استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید...  خرید مستقیم ام دی اف از کارخانه

مراحل رنگ‌کاری MDF چگونه است؟

پیش از آنکه شروع به رنگ‌کاری کنید در ابتدا باید بدانید که مجاز به استفاده از چگونه‌ رنگ‌هایی برای این کار می‌باشید. پس از آنکه فرایند بتونه‌کاری را انجام دهید زمان شروع رنگ‌کاری سطح MDF می‌رسد. شما می‌توانید انواع رنگ مخصوص ام دی اف روکش دار، رنگ‌های اکریلیک و یا رنگ‌های روغنی را خریداری کرده و از آنها برای رنگ‌کاری سطوح ام دی اف استفاده کنید. حال نگاهی به مراحل کار خواهیم انداخت.

در وهله اول باید توجه داشته باشید که کیفیت انواع MDF که در بازار موجود هستند با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. برخی از آنها دارای سطوح پرزدار و برخی دیگر سطوحی ناهموار دارند. باید در نظر داشته باشید به منظور آنکه کیفیت رنگ‌کاری به شکل چشمگیری افزایش یابد در ابتدا می‌بایست با استفاده از سنباده (ماشینی یا دستی) نسبت به هموارسازی سطح ام دی اف اقدام کنید. پس از این مرحله اگر روی سطح کار، حفره، سوراخ یا هرگونه خللی مشاهده کردید نیاز است تا مرحله بتونه‌کاری را انجام دهید. برای اینکار می‌بایست آب، مل، سریش و رنگ را با یکدیگر ترکیب کنید و تمامی بخش‌ها را پوشش دهید. سپس هنگامی که سطح کار خشک شد نیاز است تا مجددا مرحله سنباده‌کاری را انجام دهید به طوری که سطح کار ام دی اف کاملا صاف و صیقلی گردد. لازم به ذکر است در صورت نیاز باید مراحل بتونه‌کاری را تکرار و سنباده‌کاری کنید. پس از آنکه سطح کار آماده رنگ زدن شد می‌توانید کار خود را شروع کنید.

از آنجایی که بافت ام دی اف خام، رنگ را به سرعت به خود جذب می‌کند نیاز است تا از سیلر پیش از رنگ زدن استفاده کنید. برای این کار، 2 تا 3 لایه از سیلر را روی سطح MDF خام بزنید تا زمانی که سطح کار آماده رنگ‌زنی شود. انجام این کار می‌تواند میزان جذب رنگ توسط مغز ام دی اف را به شکل چشمگیری کاهش داده و آن را در برابر نفوذ رطوبت و نم بسیار مقاوم سازد.

بیشتر بخوانید...  ابعاد ورق هایگلاس + راهنمای خرید بی واسطه

کلام آخر

در این مقاله از سنتر ام دی اف شما عزیزان را با نکات رنگ کردن ام دی اف خام آشنا کردیم. قیمت رنگ مخصوص ام دی اف در بازار بسیار مناسب است از این رو شما پس از مطالعه این مقاله و تهیه رنگ‌های مخصوص می‌توانید انواع ام دی اف خام را رنگ‌کاری نموده و با این کار جلوه زیبا و استحکام بالایی به بدنه آن ببخشید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *