دستگاه سی ان سی برشکاری روی ام دی اف و طراحی مدل روی آن را انجام می دهد. ولی برای داشتن محصولی بدون نقص، ام دی اف مناسب برای برش و فرزکاری با دستگاه CNC دارای ویژگی هایی است که در این مقاله به بررسی این ویژگی ها می پردازیم.

برای مثال با این دستگاه، چوب ام دی اف را می توان به شکل لگو و شخصیت های والت دیزنی طراحی نمود یا با ایجاد سوراخ و لبه حالتی متفاوت به چوب داد.

البته استفاده از CNC کاربردهای متنوع‌تری داشته و انواع دیگر چوب همانند نئوپان و حتی انواع فرآورده های غیرچوبی همانند فلز نیز توسط آن برش و طراحی می گردند.

دستگاه های سی ان سی همان ابزارآلات تراش، جوش، پرس، فرز و موارد دیگر بوده که کنترل و هدایت آن ها توسط کامپیوتر انجام می گیرد.

برای آشنایی با کاربرد دستگاه CNC در ادامه با ما همراه باشید.

حکاکی طرح دلخواه با سی ان سی ام دی اف

انسان با ایجاد نقش های زیبا و برجسته روی چوب از گذشته آثار هنری زیبایی را خلق می نمود. با پیشرفت جوامع و ماشینی شدن، حکاکی با دست نیز کم کم جای خود را به طراحی روی چوب با دستگاه داد.

کنترل این دستگاه توسط نرم افزار گرافیکی کامپیوتری از پیش تعریف شده انجام می شود و همانند یک ربات با ایجاد برش های دو و سه بعدی، طرح به واقعیت تبدیل می گردد.

نرم افزار توسط برنامه نویسان کدنویسی شده و در صنایع تولیدی، مونتاژ، حکاکی و همانند این ها در حافظۀ کامپیوتر ذخیره و قابل ویرایش است.

بیشتر بخوانید...  ضایعات ام دی اف کجا استفاده می شود؟

قابلیت های ذکر شده توسط دستگاه سی ان سی قابل اجرا بوده که یکی از انواع آن جهت کنده کاری روی سطح چوب ام دی اف بوده و انواع دیگر آن کاربردهای متفاوتی دارند.

در دستگاه mdf cnc را با ورقه های یک تکه به ابعاد میز کار سی ان سی جهت برش، تراش یا حکاکی قرار می دهند.

با وجود دقت در این دستگاه، طرح ها با ظرافت و زیبایی روی محصولاتی همانند مبلمان، قاب دیواری، کمد و نظایر آن ها ایجاد می گردند. مزیت استفاده از این دستگاه افزایش بازدهی در تولید و کاهش تعداد و خطای نیروی انسانی در کارگاه است.

توانایی کمترین خطا و بالاترین دقت برای ایجاد ظرافت در طرح های ریز توسط دستگاه سی ان سی کاملاً حرفه ای انجام می گیرد.

ام دی اف مناسب برای برش و فرزکاری با دستگاه CNC

دانسیته (چگالی) ام دی اف مناسب برای برش و فرزکاری با دستگاه CNC محدوده ای حدود 720 تا 730 کیلوگرم بر متر مکعب و مغزی آن نیز حداقل دارای دانسیتۀ 650 کیلوگرم بر متر مکعب است.

به طور کلی ورق ام دی اف با چگالی بالا که اصطلاحاً اچ دی اف نامگذاری شده مناسب انجام عملیات با دستگاه سی ان سی می باشد.

از دیگر خصوصیات این ورق دارا بودن الیاف درشت با طول کم به شمار می رود.

دستگاه فرزکاری با سرعتی حدود 15000 دور در دقیقه و حتی بیشتر اصطکاک زیادی ایجاد می‌نماید؛ بنابراین وجود متریال غیر قابل اشتعال همانند ام دی اف برای فرزکاری مناسب است.

ام دی اف مناسب برش کاری می تواند ضخامتی حدود 6 تا 32 سانتی متر جهت حکاکی و برش کاری توسط دستگاه سی ان سی داشته باشد.

بیشتر بخوانید...  انواع صفحه کابینت جدید + نمونه کار

با رعایت اصول ذکر شده در بالا زمان فرزکاری، برشکاری و تراشکاری با سی ان سی، ام دی اف پرز نداشته و محصولی با کیفیت تولید می گردد.

ام دی اف مناسب برشکاری
ام دی اف مناسب برشکاری

خصوصیات دستگاه سی ان سی در صنایع چوب

به طور کلی هر دستگاهی همانند ابزار سادۀ دستی، دی وی دی رام، پرینتر و چنین ابزارهایی که کنترل حرکت آن توسط رایانه انجام شود را سی ان سی می نامیم.

پس سی ان سی واژه ای است که طیف وسیعی از ماشین های تحت کنترل را در برمی گیرد.

بعد از جنگ جهانی دوم نیاز به تولید قطعات دقیق و در عین حال پیچیده در صنایع هوافضا به انعقاد قرارداد

شرکت پارسونز با نیروی هوایی در کشور آمریکا به منظور ساخت دستگاه کنترل عددی شکل گرفت.

 همزمان با پیشرفت علم رایانه در ذهن محققان، چراغ کنترل کلیۀ دستگاه ها با رایانه روشن شد. آنان دریافتند دستگاه کنترل عددی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و توانایی ارتقا و کنترل توسط رایانه را دارد.

امروزه هر عملی که نیازمند قابلیت تکرار بالا، قدرت بالا، سرعت زیاد، دقت و کاهش خطای انسانی باشد از این تکنولوژی بهره می گیرد.

با افزایش جمعیت و تقاضای بالای مصرف کنندگان جهت انواع کالاها، در صنعت چوب نیز نیاز به طراحی، منبت کاری، خراطی، برش، حکاکی، سوراخ زنی با سرعت بالا بسیار محسوس شد.

و اینگونه دستگاه cnc ام دی اف و انواع دیگر سی ان سی پا به صنعت چوب نهاد.

با توجه به نوع متریال امکان تغییر فرز، در این دستگاه وجود دارد. تغییر سرعت آن نیز با افزایش یا کاهش تعداد کله‌ها امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید...  خرید مستقیم ام دی اف از کارخانه

این دستگاه همانند سایر سی ان سی ها امکان پشتیبانی از نرم‌افزارهای اتوکد، تری دی مکس و نظایر آن ها را دارد.

خدمات سی ان سی ام دی اف در صنایع

با روی کار آمدن این تکنولوژی برای خریدار قبل از تولید محصول و در زمان طراحی اولیه امکان بازبینی از طرح، چیدمان دکوراسیون و سنجش طیف رنگ ها برای سفارش مورد نظر وجود دارد. این بازبینی اطمینان خاطر مشتری را نسبت به محصول سفارش داده شده افزایش و تولیدکننده رضایت‌مندی بیشتری به خریدار می دهد.

کلام آخر

در این مقاله سعی داشتیم به بررسی ام دی اف مناسب برای برش و فرزکاری با دستگاه CNC بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به ام دی اف با کیفیت به تناسب حرفۀ مورد نظر خود، متخصصان گروه بازرگانی سنتر ام دی اف جهت راهنمایی، پاسخگوی شما عزیزان هستند.

این بازرگانی بدون هیچ واسطه ای محصولات را دردسترس شما خریداران محترم قرار می دهد.

ضمانت و گارانتی محصول خریداری شده از ما اطمینان خاطر شما را به ارمغان می آورد.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *