امروزه با همه‌گیر شدن استفاده از MDF در صنایع چوبی، شاید برای عده‌ای جالب باشد که بدانند تاریخچه مصرف چوب ام دی اف دقیقا به چه زمانی باز می‌گردد و چه عاملی سبب شد تا امروزه از MDF به شکل گسترده به منظور تولید انواع سرویس خواب، میز تحریر و غیره استفاده شود. در صورتی که شما نیز به این مبحث علاقه دارید در ادامه این مقاله همراه سنتر ام دی اف باشید.

تاریخچه مصرف چوب ام دی اف در ایران و جهان

اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید قطعا محصولات ام دی اف بسیار زیادی از سرویس خواب گرفته تا کابینت را مشاهده خواهید کرد که با طرح و رنگ‌های متنوع مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این محصولات بسیار کاربردی، از مشتقات چوبی هستند که به دلیل تنوع بالا در طرح و رنگ، امروزه به شکل گسترده در صنایع چوب و ساخت تجهیزات چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، تاریخچه مصرف چوب ام دی اف چندان قدیمی نیست و از این تخته چوب با تراکم متوسط که در انواع هایگلاس، ملامینه و غیره موجود می‌باشند، تنها چند سالی است که استفاده می‌شود. این محصولات در مقایسه با نئوپان از کیفیت و استحکام بیشتری برخوردار هستند به همین دلیل است که تمایل به استفاده از این محصولات، به ویژه در سال‌های اخیر با استقبال قابل توجهی همراه بوده است.

MDF چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

 Medium Density Fiberboard یا به طور خلاصه MDF از نظر لغوی به معنای تخته چوب با تراکم متوسط است. در مقایسه با نئوپان، این محصولات از نظر کیفیت و استحکام در سطح بالاتری دارند به همین دلیل است که امروزه از این محصولات به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده می‌گردد. اگر بخواهیم ام دی اف را به بیان ساده معرفی کنیم باید گفت این محصولات از ترکیب ضایعات چوب، عمدتا چوب درخت کاج و مواد شیمیایی تولید شده‌اند که با توجه به نوع آن، وزنی در حدود 500 تا 800 کیلوگرم دارد. مواد تشکیل دهنده ام دی اف عمدتا رزین، چسب و ضایعات چوبی هستند. این مواد پس از ترکیب با یکدیگر، در معرض فشار و حرارت مناسب قرار می‌گیرند و در نهایت، به شکل ورقه‌های ام دی اف در بازار به فروش می‌رسند. استفاده از چنین موادی در ترکیب ام دی اف، سبب شده تا این ورقه‌ها از استحکام و مقاومت خوبی در برابر نفوذ رطوبت و مایعات برخوردار باشند با این حال، نباید از نگهداری آنها غافل شد.

بیشتر بخوانید...  ضایعات ام دی اف کجا استفاده می شود؟

خبر خوب این است که تنوع این محصولات در بازار بسیار زیاد است از این رو شما به راحتی می‌توانید با توجه به دکوراسیون منزل، محل کار، محیط اتاق و آشپزخانه خود، بهترین طرح و رنگ را انتخاب کنید. این محصولات قیمت بسیار مناسبی دارند و به دلیل کیفیت بالا امروزه به طور گسترده در تولید مبلمان منازل، سرویس خواب و دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند. متاسفانه برخی کارخانجات وجود دارند که از موادی نیشکر، ساقه برنج یا کاغذ بازیافتی برای تولید این محصولات استفاده می‌کنند از این رو باید توجه داشته باشید اگر به دنبال محصولات با کیفیت و مستحکم هستید، بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که از چوب تهیه شده باشند.

تاریخچه مصرف چوب ام دی اف
تاریخچه مصرف چوب ام دی اف

از انواع ام دی اف چگونه استفاده می‌شود؟

ام دی اف را می‌توان یکی از محصولات پرکاربرد دانست به طوری که امروزه صنایع چوبی از آن به منظور تولید انواع مبلمان و سرویس خواب و یا تولید صنایع دستی استفاده می‌کنند. دلیل این امر بسیار ساده است چرا که تنوع این محصولات از نظر ابعاد، طرح و رنگ بسیار بالا می‌باشد. همچنین استفاده از روکش نیز سبب شده تا بتوان از ام دی اف خام به منظور تولید انواع کابینت، دکوراسیون، کمد، میز و… نیز استفاده نمود.

ام دی اف هایگلاس یکی از انواع محصولات پرطرفدار است که دلیل محبوبیت آن، براق بودن سطح آن است. از این محصولات عمدتا در ویترین فروشگاه، تولید کابینت آشپزخانه، دکوراسیون و… استفاده می‌گردد و در مقایسه با سایر محصولات، فروش بسیار زیادی دارد. استفاده از مدل UV ام دی اف‌های هایگلاس، این محصولات را به شکل چشمگیری در برابر نور خورشید مقاوم می‌سازد و عمر آنها را به شکل زیادی افزایش می‌دهد. همانطور که مشاهده کردید، تنوع این محصولات در بازار بسیار زیاد است بنابراین اگر قصد خرید ام دی اف را دارید کافیست سری به بازار بزنید و با کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، نسبت به خرید بهترین محصول اقدام کنید.

بیشتر بخوانید...  لیست بهترین برند ام دی اف پلی گلاس | خرید و فروش عمده

MDF از چه زمانی در ایران و جهان استفاده شد؟

با توجه به کاربرد گسترده این محصولات در صنایع مختلف، شاید تصور کنید که زمان زیادی از ورود این محصولات به بازار می‌گذرد. جالب است بدانید صنعت MDF قدمت چندان زیادی ندارد و در دسته صنایع نوپا قرار می‌گیرد. در ابتدای امر، تنها در صنعت کاغذ سازی از این محصولات استفاده می‌شد چرا که هدف اصلی، آن بود که میزان تولید ضایعات به حداقل برسد. از MDF برای اولین بار در سال 1898 و در کشور انگلستان استفاده شد اما به طور دقیق‌تر، یکی از کارخانه‌های موجود در نیویورک آمریکا، نسبت به تولید این محصولات، به طور رسمی در سال 1965 اقدام نمود.

تاریخچه ورود ام دی اف به کشور ما به سال 1340 باز می‌گردد و اولین کارخانه‌های تولید این محصولات، در شمال کشورمان فعالیت صنعتی خود را آغاز نمودند. از میان کارخانجات تولید کننده ام دی اف، کارخانه چوب خزر، که در سال 1383 تاسیس شد، یکی از کارخانجات قدیمی به شمار می‌رود که محصولاتی با کیفیت ساخت بالا را وارد چرخه تولید نموده است. نکته قابل توجه آن است که بخش زیادی از نیاز کشور به ام دی اف از طریق واردات این محصولات از کشورهایی نظیر اندونزی، اسپانیا، ترکیه، ایتالیا و روسیه تامین می‌گردد که دلیل آن کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر در مقایسه با نمونه‌های داخلی تولید شده در کشور محسوب می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله از سنتر ام دی اف شما را با تاریخچه مصرف چوب ام دی اف در صنایع مختلف از جمله مبلمان و صنایع دستی آشنا ساختیم. این محصولات، به دلیل مزایای بیشماری که دارند امروزه به طور گسترده در این صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل تنوع طرح و رنگ، زیبایی بیشتری به محیط منزل و آشپزخانه شما می‌بخشند.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *