محصولات ام دی اف را امروزه باید یکی از پرمصرف‌ترین و پرطرفدارترین محصولات موجود در بازار دانست. این مصالح ساختمانی در مقایسه با چوب وزن سبک‌تری دارند و از استحکام بالاتری برخوردار می‌باشند به همین دلیل است که فرآیند تولید ام دی اف به یکی از فعالیت‌های پر سود در جهان تبدیل شده است. در صورتی که قصد دارید با شیوه آماده‌سازی MDF آشنا شوید در ادامه این مقاله همراه سنتر ام دی اف باشید.

فرآیند تولید ام دی اف چگونه است؟

Medium Density Fiber Board که به اختصار MDF شناخته می‌شوند نوعی از محصولات مصنوعی چوبی هستند که از الیاف و ضایعات چوبی خرد شده در ترکیب با سایر مواد شیمیایی از جمله رزین، چسب و … تولید می‌گردند. در فرآیند تولید ام دی اف این ورق‌ها در نهایت تحت فشار و حرارت مناسبی قرار گرفته و به شکل ورق‌های ام دی اف امروزی روانه بازار می‌شوند. آنچه سبب شده تا از این محصولات امروزه به شکل گسترده در صنایع چوبی استفاده شوند را باید مقاومت بالا و وزن سبک آن در مقایسه با چوب طبیعی دانست. این محصولات همچنین در مقایسه با نئوپان و فیبر چندلایه نیز بسیار مستحکم می‌باشند به همین دلیل است که امروزه تولید ام دی اف در ایران رواج بسیاری یافته و از آنها در تهیه کمد و جاکفشی، کابینت آشپزخانه، سرویس خواب، مبلمان و… استفاده می‌گردد. در ادامه این مقاله نگاهی به شیوه تولید این محصولات خواهیم انداخت.

تولید ام دی اف
تولید ام دی اف

خردکن

در این مرحله نیاز است تا ضایعات چوبی به دست آمده را به منظور سهولت تولید الیاف، به کمک خردکن به اندازه‌هایی ثابت، در حدود 16 تا 32 میلی‌متر درازا، 3 تا 5 میلی‌متر ضخامت و پهنای 19 میلی‌متر خرد کرد. پس از این مرحله، به راحتی می‌توان این خرده‌های چوب را حمل کرده و از آنها به منظور تولید الیاف سالم MDF استفاده کرد. یکی از دستگاه‌هایی که امروزه به منظور خرد کردن ضایعات چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد خردکن دیسکی می‌باشد.

بیشتر بخوانید...  راهنمای خرید نئوپان خام

شستن خرده‌های چوب

در این مرحله نیاز است تا با شستن خرده‌های چوب، ناخالصی‌های آن را جداسازی نمود. جداسازی این مواد که می‌توانند شامل شن، ذرات فلزی، سنگریزه و… باشند می‌تواند عمر دستگاه آسیاب دیسکی را افزایش داده و به سیستم بخارزنی چوب کمک فراوانی کند.

الک کردن و انتقال به سیلو

برای آنکه بتوان خرده‌های چوب را کاملا یکنواخت و همگن نمود می‌بایست از سیستم الک کردن استفاده کرد. به این ترتیب، تمامی خرده‌های چوب که هم‌اندازه هستند به منظور تولید الیاف سالم به قسمت پخت هدایت خواهند شد. در این بخش همچنین می‌توان خرده‌های چوب را به اندازه‌های مورد نیاز تقسیم کرد. سیستم الک متشکل از یک صفحه مشبک با ارتعاش است که روند جداسازی را به بهترین شکل انجام می‌دهد. لازم به ذکر است از چوب‌هایی که اندازه بسیار ریز و کوچکی دارند می‌توان به عنوان سوخت استفاده کرد. پس از این مرحله، خرده‌‌های چوب به سیلوهای عمودی منتقل می‌شوند که ظرفیت آنها در حدود 100 تا 300 متر مکعب است.

تولید الیاف

این مرحله، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در طی فرآیند تولید ام دی اف انجام می‌گیرد. در این قسمت، چوب در ترکیب با سایر ترکیبات شیمیایی، تحت فشار و حرارت بخار آب قرار می‌گیرد. در طی این فرایند دما بیش از 150 درجه سانتی‌گراد خواهد بود تا بتوان فرایند تولید خمیر را آغاز نمود. پس از آنکه بخارزنی به طور کامل انجام گرفت خرده‌های چوب از طریق مارپیچ حلزونی به سمت آسیاب‌های دیسکی هدایت می‌شوند. این آسیاب وظیفه دارد تا خرده‌های چوب را به الیاف تبدیل نماید. این الیاف در نهایت به کمک شیر تخلیه به سمت خارج دستگاه هدایت شده و وارد قسمت سیکلون می‌شوند.

بیشتر بخوانید...  لیست قیمت نئوپان 1403 | خرید عمده | راهنمای انتخاب

چسب‌زنی و پارافین‌زنی

فرایند چسب زنی می‌بایست تا در هنگام انتقال الیاف به خشک‌کن به الیاف انجام شود چرا که این کار می‌تواند کیفیت نهایی محصول را به شکل چشمگیری افزایش دهد. چسب در این مرحله، به طور کامل روی تمام الیاف پخش شده و به این ترتیب، این الیاف برای خشک شدن نیاز به انرژی کمتری خواهند داشت. همچنین برای آنکه بتوان قابلیت جذب آب توسط تخته فیبر را کاهش داد، در مرحله بعدی به این الیاف مقداری پارافین مذاب اضافه خواهد شد.

خشک کردن

در مرحله بعد می‌بایست رطوبت موجود در الیاف را کاهش داد تا در هنگام پرس، تخته فیبر گسسته نشود. در هنگام ورود الیاف به خشک کن، رطوبت آنها در حدود 50 درصد است اما با ورود به دستگاه فرمینگ، این رطوبت به 6 تا 12 درصد کاهش خواهد یافت.

فرمینگ و پرس

در این مرحله، ذرات ریزی که روی سطح فیبر قرار دارند به کمک جریان باد طبقه‌بندی می‌شوند. به این ترتیب، در دو سطح خارجی، الیاف ریز قرار می‌گیرند که این امر سبب می‌شود تا سطح کار ظاهری هموار، صاف و یکنواخت پیدا کند تا پرداخت آن ساده‌تر صورت گیرد. پس از برش قطعه‌ها به اندازه مورد نظر، این تخته‌ها به ترتیب وارد ایستگاه پرس می‌گردند و تحت حرارت 400 درجه فارنهایت قرار می‌گیرند.

سمباده و روکش سطح

عملیات سمباده‌زنی به منظور ایجاد سطحی هموار و یکنواخت و با ضخامت یکسان در کل سطح کار انجام می‌گیرد. این کار همچنین سبب می‌شود تا بسته بندی و حمل تخته‌ها نیز به راحتی انجام گیرد. در نهایت به منظور آنکه این محصولات ظاهر و مقاومتی همانند چوب طبیعی پیدا کنند می‌توان عملیات روکش‌ سطح را به کمک کاغذ لمینه انجام داد.

بیشتر بخوانید...  بررسی کامل کیفیت ام دی اف پاک چوب

تا به این قسمت از مقاله با نحوه تولید ام دی اف به طور خلاصه آشنا شدید. در صورتی که سرمایه لازم برای تولید ام دی اف را در اختیار دارید توصیه ما این است که در این زمینه شروع به فعالیت کنید چرا که به دلیل تقاضای بالای این محصولات در بازار، این صنعت به یک صنعت پر سود تبدیل شده است.

کلام آخر

در این مقاله از سنتر ام دی اف شما را با فرآیند تولید ام دی اف و مراحل آن آشنا ساختیم. ام دی اف را بی شک باید یکی از مصالح ساختمانی پرطرفدار در بازار دانست که قیمت مناسب و استحکام بالای آن از جمله عوامل محبوبیت آن هستند. در صورتی که تمایل به خرید انواع ام دی اف را دارید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *