چوب نئوپان چیست؟ضایعات حاصل از بهره‌برداری چوب درختان همانند خاک اره و ذرات ریزتر چوب بعد از ساخت لوازم چوبی، امکان استفاده مجدد داشته و تخته فشرده همانند ام‌دی‌اف و نئوپان که جزء محصولات ثانویه چوب بوده را از آن‌ها می سازند.

چوب نئوپان چیست و مراحل ساخت آن چگونه است؟

در پاسخ به چوب نئوپان چیست باید بگویم نوعی تخته خرده چوب با مقاومت بیشتر نسبت به چوب طبیعی است. در کارخانۀ چوب‌بری و کارگاه‌های تولید لوازم چوبی، خاک اره و چوب‌های ریز را با مواد شیمیایی مانند رزین یا چسب ترکیب نموده و طی مراحلی به نئوپان تبدیل می‌نمایند.

نئوپان دارای سه‌ لایه یا بیشتر بوده که در لایۀ میانی از تراشه‌های چوبی با اندازۀ کمی بزرگتر و برای سطح بالایی و زیری از خرده چوب‌های ریزتر با تراکم بیشتر استفاده می‌نمایند.

خلل و فرج بین خرده چوب‌ها باعث کاهش استحکام و مقاومت این تختۀ فشرده گشته، به این منظور تعداد لایه‌ها را افزایش می‌دهند و با چسب چوب این خرده‌ها را چسبانده و فشرده می‌نمایند؛ تا در برابر فشار و ضربه محکم‌تر شود. پس از مخلوط نمودن خرده‌چوب‌های ریز و درشت با چسب یا رزین، مایعی حاصل شده که باید در گرما پرس و فشرده شود.

در مرحلۀ پس از سرد شدن مایع، سطح آن را به منظور صاف شدن، سنباده می‌نمایند و اینگونه نئوپان بدون روکش تولید می‌گردد. البته سطح نئوپان کاملاً صاف نشده و همواره زبر و خشن است.

نام دیگر نئوپان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نوعی چوب که از فراوری خاک اره، تراشۀ چوب و همانند آن‌ها حاصل شده و با نام نئوپان یا تخته خرده چوب معروف است. این چوب در مقایسه با چوب طبیعی دارای قیمت پایین‌تر بوده و قابلیت بیشتری برای نگه‌داری میخ و پیچ دارد. کاربرد آن بیشتر در تولید محصولاتی است که ملاک سبک بودن چوب دارای اهمیت بوده و ظاهر آن اهمیت چندانی ندارد.

بیشتر بخوانید...  نمایندگی agt چهاردانگه

برای مثال در تولید کفی تخت، قفسه، کف، دیوارۀ کمد، میز، در و مواردی از این قبیل، انواع نئوپان استفاده می‌گردد.

بررسی مزایا و معایب نئوپان

نئوپان به دلیل وزن کم به راحتی قابل حمل بوده و نسبت به ام‌دی‌اف ارزانتر است.ولی محیط استفاده از آن باید دور از رطوبت بوده در غیر اینصورت منبسط و متورم شده و دارای ظاهری پوسته پوسته می‌گردد.

این محصول ظاهر چندان زیبایی نداشته ولی با انواع روکش، چهرۀ زیباتری به آن می‌دهند. همچنین به دلیل استفاده از مواد مصنوعی همانند چسب در تولید، این محصول مطابق با معیارهای محیط زیست و سازگار با آن نیست.

نئوپان چیست
نئوپان چیست

نئوپان روکش دار چیست؟

روکش نئوپان را در برابر رطوبت و حرارت مقاوم‌تر نموده و ظاهر آن را زیباتر می‌نماید. اما این محصول همچنان در برابر فشار و ضربه دارای مقاومت کمتری نسبت به ام‌دی‌اف است.

محصول نئوپان تولید شده در ابتدا فاقد روکش بوده و برای شکیل‌تر شدن آن انواع متفاوتی از روکش به شرح ذیل استفاده می‌گردد:

روکش هایگلاس

از جنس پلکسی گلاس و بر پایۀ پلاستیک بوده، ظاهر نئوپان را صاف و براق می‌نماید. در صورت مواجه با رطوبت این روکش باعث لغزیدن رطوبت از روی نئوپان شده و قیمت مناسب‌تری نسبت به هایگلاس ام‌دی‌اف دارد.

روکش چوب طبیعی

علاقه مندان به طبیعت و شکل و شمایل چوب، نئوپان را با لایه‌ای نازک از چوب طبیعی می پسندند. این محصول با قیمت کمتری نسبت به چوب طبیعی در بازار عرضه شده و جلوه‌ای همچون چوب به نئوپان می‌دهد.

روکش لمینت

این روکش از جنس کاغذ و پلاستیک رزین با ظاهر براق یا مات ساخته شده که البته نوع براق آن به پای زیبایی و شفافیت روکش هایگلاس نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید...  انواع صفحه کابینت طرح سنگ | مزایا و معایب + مقایسه

روکش ملامینه

با این روکش مقاومت نئوپان در برابر رطوبت و خش افزایش یافته و ظاهری همانند ام‌دی‌اف ولی با مقاومت کمتر پیدا می‌کند. استفاده از این روکش امکان ماشین کاری لبه‌های نئوپان برای جلوگیری از تیز و برنده بودن لبه‌ها را فراهم می‌نماید.

روکش لترون

نوع ارزان روکش نئوپان که دارای مقاومت بسیار ضعیفی در برابر رطوبت و حرارت بوده و بیشتر در نوار لبه استفاده می‌گردد.

روکش های آکریلیک، uv وHPL  نیز برای آن استفاده می‌گردد.

انواع نئوپان

در مرحلۀ پرس نمودن مایع حاصل از خرده چوب و چسب جهت فرم دادن به مایع از سبک و قالب‌های متفاوتی استفاده شده که نوع نئوپان را متفاوت می‌نمابند.

که در ادامه این انواع را بررسی می‌نماییم.

نئوپان با پرس صفحه

هنگامی‌که مایع با پرس صفحه‌ای تحت فشار قرار‌گیرد، نئوپان حاصل با قالب صفحه‌ای شکل گرفته که بعداً برش داده می‌شوند.

نئوپان با پرس قالبی

این قالب پرس مایع را در کناره‌های محصول دارای انحنا می‌نماید.در واقع با این روش تیزی لبه‌ها گرفته شده و به شکل منحنی در‌می‌آیند.

نئوپان با پرس غلتکی

در این حالت مخلوط مایع چسب و خرده چوب از بین غلتک‌هایی با ضخامت یکسان عبور کرده و فرم نهایی آن تقریبا مشابه روش پرس صفحه‌ای است.

نئوپان بافت سیمانی

استفاده از سیمان در ساختار نئوپان باعث افزایش استحکام آن شده و از آنجا که سیمان با رطوبت رابطۀ خوبی دارد، رطوبت باعث افزایش استحکام این نوع نئوپان می‌گردد.

البته این نوع نئوپان نسبت به انواع دیگر سنگین‌تر است.

فرق نئوپان و ام دی اف

ساخت ام‌دی‌اف از خرده چوب‌هایی با اندازه‌های تقریباً یکسان انجام می‌گیرد، که این امر باعث تراکم و فشردگی بیشتر لایه‌های ام‌دی‌اف شده است. همچنین به دلایل گفته شده استحکام و مقاومت ام‌دی‌اف در مقابل نئوپان بیشتر می‌گردد.

بیشتر بخوانید...  تشخیص ام دی اف از ملامینه | تفاوت مشخصات و قیمت

ام‌دی‌اف به دلیل سطح صاف نسبت به نئوپان که دارای سطوح زبر بوده قابلیت رنگ‌پذیری و استفاده از انواع روکش را دارد. اما نئوپان با داشتن سطوح و لبه‌هایی خشن دارای قابلیت‌های کمتری برای موارد اشاره شده است.

برای رفع بوی بد چوب نئوپان که علت آن چسب استفاده شده در این محصول بوده استفاده از چسب با کیفیت بالا توصیه می‌گردد.

این چسب‌ها از مواد شیمیایی همانند آمونیاک، تولوئن و نظایر آن‌ها تولید شده و گاز متصاعد شده از مواد این چسب بوی نامطلوبی تولید می‌نماید.

پاشیدن جوش شیرین و ماندن آن روی چوب به مدت 24‌ساعت یا استفاده از دستمال مرطوب شده با آب و سرکه نیز راه حل از بین بردن بوی بد چوب است.

کلام آخر

در طول این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با چوب نئوپان چیست؟ و کاربرد انواع نئوپان و اینکه نئوپان روکش دار چیست، آشنا نمایم.برای انتخابی مطمئن جهت خرید نئوپان و سایر محصولات مرتبط مورد نظر گروه بازرگانی سنتر ام‌دی‌اف جهت همراهی در انتخاب محصول مناسب برای خرید در کنار شماست. لازم به ذکر است، همکاری این بازرگانی با تولیدکنندگان داخلی و خارجی، مجموعه ای شامل تمامی انواع، مدل‌ها و روکش‌های موجود در بازار را پیش روی شما قرار می‌دهد. امیدوارم در این طیف وسیع تنوع، کاربردی‌ترین محصول را برای خواستۀ خود انتخاب نمایید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *